FASHION REPORT JE DLHODOBÝ VÝSKUMNÝ PROJEKT INTERNETOVÉHO OBCHODU S MÓDOU ZOOT.sk A VÝSKUMNEJ SPOLOČNOSTI PERFECT CROWD MAPUJÚCI SÚČASNÉ OBLIEKANIE V ČESKU
Ako tvorcovia Fashion Report veríme, že móda je zrkadlom spoločnosti, a preto mapujeme módu naprieč generáciami a regiónmi, každodennú aj slávnostnú módu. V rámci Fashion Reportu dlhodobo sledujeme českú a slovenskú módu takú, aká v skutočnosti je. Nezameriavame sa len na tých, ktorí sa v móde vyžívajú, ale skúmame vždy reprezentatívne vzorky Čechov a Slovákov, aby sme verne zachytili aktuálny stav obliekania u nás
ZOOT z pozície popredného českého internetového obchodu s módou chce prinášať na český a slovenský módny trh demokratizáciu štýlového obliekania a radosť z módy ako výraz spoločenskej pestrosti a aktívneho prístupu k životu i svetu okolo nás. Fashion Report prináša pravidelnú správu o pokrokoch v tomto snažení a zisťuje, ako si Česi a Slováci radosť z módy a obliekania pre seba objavujú.
Slováci považujú za absolútny základ svojho dovolenkového šatníka tričko, plavky, šortky, letnú obuv a ženy ešte navyše šaty. Vo všeobecnosti je slovenský kufor prázdnejší ako ten český. Česi si často balia veci, o ktorých sa dá očakávať, že sa dajú zohnať aj na mieste dovolenky. Napríklad polovica cestuje s toaletným papierom. Slováci si viac balia predmety spojené s úpravou zovňajšku a elektroniku.
Plavky sú typom oblečenia, ktoré nenakupujú na internete často ani absolútni priaznivci on-line nákupov. Nákup plaviek totiž vnímajú ako celkom traumatizujúci: 63 % respondentov pripomenie nedokonalosť ich postavy a okolo 40% musí voliť kompromis v plavkách vzhľadom na svoju postavu. Doplnky k plavkám nosí aspoň občas až 26% respodentov a viac v Čechách. Slovenky zasa viac striedajú plavky na kúpanie a opaľovanie. Mužom vydržia plavky typicky 5 a viac sezón, zatiaľ čo ženám iba 2 až 3 sezóny.
Oproti pracovným dňom je dovolenka spojená predovšetkým s voľnejším a farebným oblečením. Necelá polovica respondentov sa na dovolenke oblieka lepšie ako v pracovných dňoch. Okolo 50 % opýtaných sa oblieka výstrednejšie. Fenomén ponožiek v sandáloch stále žije a obuje si ich každý 10. muž.
Pred hlavnou dovolenkou nakupujeme najmä tričká, šaty, plavky, sandále, šortky, nohavice, sukne, tielka, klobúky, ponožky a športovú obuv. Práve tričká, plavky a sandále nakupuje pred dovolenkou viac Slovákov, ako Čechov. Aspoň 55 EUR minie za oblečenie pre seba pred dovolenku 70 % Slovákov, ale iba 52 % Čechov.
Slovenská festivalová móda je výrazne iná ako tá na každý deň. Účastníci sa obliekajú farebnejšie a odvážnejšie. Polovica z nich aj vyzývavejšie. Prekvapivo za odvážnejších sa počas festivalu považujú predovšetkým slovenskí muži. Česi sú na festivaloch konzervatívnejší, ale aj tak 45 % sa na festivaloch oblieka farebnejšie.